Spreekuur op afspraak
Het spreekuur wordt gehouden op iedere werkdag. Voor het spreekuur moet u altijd vooraf een afspraak maken. U kunt telefonisch of via het patiënten portaal online een afspraak maken. Voor eenvoudige vragen kunt u ook gebruik maken van het e-consult of een telefonische afspraak maken.
Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van uw contact. Ze is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid uw eventuele klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan.
Meer tijd
Heeft u meerdere klachten of vragen? Geef het aan bij het maken van de afspraak, we kunnen er rekening mee houden in onze agenda.
Voordat u belt, doorloop eerst deze vragen, klik hier.
Wij voorzien u direct van advies
Huisbezoek
Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken. Bijvoorbeeld omdat u te ziek, (tijdelijk) gehandicapt of slecht ter been bent. De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek afgelegd wordt.
In de praktijk zijn de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling beter.
Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen.
Tussen 08:00 en 10:00 uur kunt u telefonisch een huisbezoek aanvragen. Online kunt u geen huisbezoek aanvragen.
De assistente zal meestal enkele vragen stellen over de reden van het huisbezoek, om de noodzaak en de ernst te kunnen bepalen. Omdat er in de praktijk uitgebreidere onderzoek- en behandelingsmethoden aanwezig zijn, bestaat er een voorkeur voor de komst naar de praktijk.
Woont u buiten de grensgebied van de praktijk dan kunnen wij geen huisbezoek honoreren.
Huisartsen hebben een inspanningsverplichting om binnen 15 minuten bij de patiënt te zijn. De 15 minuten betreft de aanrijtijd, dus vanaf het moment dat u belt.
In een spoedeisende situatie is de reistijd naar uw adres niet acceptabel. De huisarts moet namelijk ook in acute situaties snel bij u kunnen zijn, dus de afstand tot uw huis mag niet te groot zijn. De afstand heeft consequenties voor de kwaliteit van de te leveren zorg en de patiëntveiligheid komt hiermee in het gedrang. Wij verzoeken u zich in te schrijven bij een huisartsenpraktijk in uw omgeving.
Telefonisch spreekuur
Voor korte vragen, uitslagen van onderzoeken en brieven van specialisten kunt u een afspraak maken om de huisarts telefonisch te raadplegen.
De assistente noteert u op het telefonisch terugbelspreekuur.
Meestal belt de huisarts u terug tussen 16.00 – 17.00 uur. Als het een ander tijdstip is, laat de assistente dit u weten.
Wist u dat het ook mogelijk is om in plaats van het telefonisch spreekuur gebruik te maken van het e-consult?
Uitslagen
Bel altijd zelf voor uitslagen van aanvullend onderzoek zoals laboratorium onderzoek, röntgenuitslagen, kweekjes etc.
Ga er niet vanuit dat geen bericht goed bericht is.
De doktersassistente geeft alleen de uitslag door als de huisarts daarvoor toestemming heeft gegeven.
Dit betekend niet dat de uitslag niet goed is als de assistente de uitslag niet door kan geven.
De uitslag wordt met u besproken door de huisarts die het aanvullend onderzoek heeft aangevraagd omdat de huisarts ook het verder beleid met u kan afspreken.
De doktersassistente spreekt met u af wanneer de huisarts u belt over de uitslag.
Het is ook mogelijk om de uitslag online in te zien, voor meer informatie zie:
https://home.mijngezondheid.net/inloggen/
Herhaalrecepten
U kunt op de volgende manieren uw herhaalrecept aanvragen:
- Receptenlijn 0524 – 55 13 61 + Keuze 2
- Via het patienten portaal
Geneesmiddelen die u voor 10.30 uur heeft aangevraagd, staan na 2 werkdagen vanaf 16.00 uur bij uw apotheek voor u klaar. Houd rekening met een “bestel” periode van twee werkdagen.
Waarom moet u twee dagen wachten op uw medicatie?
- Wij vinden medicatiebewaking een gezamenlijke en belangrijke taak. De huisarts en de apotheek controleren uw herhaling en medicatie. De controle neemt tijd in beslag.
- De zorgverzekeraar bepaalt het merk van uw medicatie. De apotheek heeft niet alle merken op voorraad waardoor de apotheek afhankelijk is van de levertijd van de fabrikant.
Herhaalservice
Gebruikt u meerdere geneesmiddelen, chronische medicatie? Dan kunt u zich aanmelden voor de herhaalservice indien uw apotheek gevestigd is in Dalen of Coevorden.
Kijk voor meer informatie op dalerapotheek.nl/herhaalservice/
Assistentenspreekuur
De doktersassistenten hebben dagelijks spreekuur, u kunt bij haar onder andere terecht voor:
• Bepaalde bloedonderzoeken
• Bloeddruk meten
• Uitstrijkje in het kader van bevolkingsonderzoek
• ECG (hartfilmpje)
• Foto’s voor moedervlekken
• Hechtingen verwijderen
• Holterfoon
• Cardiovasculair risicomanagement.
• Meest voorkomende injecties
• Oren uitspuiten
• Urine onderzoek
• Wondverzorging
• Wratten aanstippen
• Herhaalrecepten
Wat doet een doktersassistente? klik hier
Praktijkondersteuner
Zorg voor mensen met een chronische aandoening vindt steeds vaker op geprotocolleerde wijze binnen de huisartsenpraktijk plaats. In de regio Drenthe hebben de huisartsen samen met de zorgverzekeraars afspraken gemaakt over een aantal specifieke zorgprogramma’s (ketenzorg) voor mensen met een chronische aandoening. Het belangrijkste doel hiervan is het verder verbeteren van de zorg. Uiteraard staat u als patiënt centraal. De praktijkondersteuner is voor zorgvragen met betrekking tot de chronische aandoening het eerste aanspreekpunt. Er vindt betere afstemming plaats tussen alle betrokken zorgverleners. De huisarts blijft hierbij eindverantwoordelijk.
Voor welke chronische aandoeningen zijn er zorgprogramma’s?
- Astma
- COPD
- Diabetes Mellitus type 2
- Hart- & vaatziekten
- Kwetsbare ouderen
- Geestelijk Gezondheidszorg
De meeste zorgverzekeraars vergoeden deze ketenzorg; voor vragen kunt u altijd contact opnemen met de praktijk of met uw zorgverzekeraar.
Zorgprogramma voor mensen met Astma en/of COPD
COPD is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Bij beide aandoeningen zijn de luchtwegen en longen blijvend ontstoken en zijn ze beschadigd. Mensen met COPD hebben vaak dagelijks klachten van hun longaandoening.
Astma is chronische ontsteking van de luchtwegen. Mensen met astma zijn soms kortademig, ademen “piepend” of moeten hoesten.
Het zorgprogramma Astma/COPD beschrijft de zorg waar mensen met Astma en/of COPD recht op hebben. Behalve de praktijkondersteuner en uw huisarts kunnen ook andere zorgverleners een rol spelen. Ook een longfunctieonderzoek wordt op regelmatige basis bij deze patiënten uitgevoerd.
Stoppen met roken is een belangrijk aspect bij de behandeling van mensen met Astma en/of COPD en kan uw klachten helpen verminderen.
Zorgprogramma voor mensen met Diabetes Mellitus Type 2
Diabetes Mellitus is een aandoening waardoor er te veel glucose (suiker) in het bloed zit. Zonder glucose kunnen we niet leven; het is een belangrijke brandstof voor ons lichaam. Bij mensen met diabetes wordt de glucose in het bloed onvoldoende vervoerd naar de cellen; insuline speelt bij dit proces een grote rol. Deze hogere glucose in het bloed kan klachten veroorzaken zoals vermoeidheid, dorst, veel plassen en slecht zien.
Het zorgprogramma beschrijft de zorg waar mensen met Diabetes Mellitus type 2 recht op hebben. Behalve de praktijkondersteuner en uw huisarts zijn ook andere zorgverleners betrokken bij de zorg voor mensen met diabetes, zoals de diëtiste, de oogarts, de podotherapeut en de pedicure en wordt er jaarlijks een aantal onderzoeken uitgevoerd.
Zorgprogramma voor mensen met Hart- & vaatziekten
Hart- & vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Door mensen met hart- & vaatziekten vroegtijdig te begeleiden en te behandelen, kunnen mogelijke klachten en complicaties voorkomen worden.
Het zorgprogramma Hart- & vaatziekten beschrijft de zorg voor mensen:
- met een hart- of vaatziekte
- die een verhoogd risico hebben op het krijgen van een hart- & vaatziekte. Bij een verhoogd risico kunt u denken aan een hoge bloeddruk, een hoog cholesterol, overgewicht, roken, etc.
Behalve de praktijkondersteuner en uw huisarts kan ook de diëtiste bij de behandeling een rol spelen. De behandeling richt zich op het verlagen van de risicofactoren, waarbij de praktijkondersteuner deze zorg zo goed mogelijk afstemt op de wensen en behoeften van de patiënt. Leefstijlinterventie, zoals stoppen met roken, gezonde voeding en meer bewegen krijgen veel aandacht tijdens de behandeling.
Zorgprogramma kwetsbare ouderen
Prognoses wijzen uit dat er in 2040 bijna 4,5 miljoen 65-plussers zijn. De vergrijzing slaat toe en steeds meer mensen worden afhankelijk van zorg. Eén van de doelen van de huisarts en regio Drenthe is om de zorg voor kwetsbare ouderen te verbeteren. Zij zijn beperkt in hun functioneren, omdat ze vaak aan meerdere aandoeningen lijden. Complete, goed afgestemde zorg op maat is voor hen van levensbelang. De gedetailleerde afspraken die de betrokken zorgverleners hierover met elkaar gemaakt hebben, staan zwart op wit in het zorgprogramma Kwetsbare Ouderen.
Het zorgprogramma wordt afgestemd op de specifieke behoeften van de patiënt. Zo ontstaat het persoonlijk zorgplan. Afhankelijk van de aandoening en de behandeling wordt het team rondom de kwetsbare oudere samengesteld uit twee of meer eerstelijns zorgprofessionals; de huisarts, de praktijkondersteuner ouderenzorg, apotheker, wijkverpleegkundige, fysiotherapeut, mantelzorg, zorgtrajectbegeleider, psycholoog en/of de specialist ouderengeneeskunde (tweedelijns)
Niet verschijnen op het spreekuur
De LHV (landelijke huisartsen vereniging) heeft een richtlijn voor niet-nagekomen afspraken opgesteld, die ook door ons gevolgd wordt. Het is voor een huisartsenpraktijk vervelend als een patiënt niet op een afspraak verschijnt. Dat betekent tijdverlies en inkomstenderving voor de huisarts. Bovendien is het vervelend dat er op dat moment niet iemand anders kon worden gezien. Wij hebben daarom besloten om een wegblijftarief te hanteren.
Wat betekent dit precies?
- het kan altijd voorkomen dat u niet kunt verschijnen op een eerder gemaakte consultafspraak. We verwachten dat u de afspraak dan afzegt en hanteren daarbij een termijn van 24 uur voor de gemaakte afspraak.
- U kunt uw afspraak telefonisch afzeggen.
- Wanneer er 1 keer niet wordt afgezegd, wordt u hierover gebeld door de praktijk. U wordt er dan op geattendeerd dat we bij een volgende keer het wegblijftarief in rekening zullen brengen.
- Bij een tweede keer niet verschijnen zonder bericht brengen wij u een bedrag in rekening van 30 euro. U kunt dit bedrag overmaken op onze rekening of bij een volgende afspraak contant betalen aan de balie.
- Deze kosten vallen niet onder de vergoeding van de zorgverzekering en zijn voor uw eigen rekening.
Medische verklaringen
Uw huisarts mag als behandelend arts, op verzoek van derden (b.v. werkgever, school, verzekering of gemeente) geen verklaringen afgeven over uw gezondheidstoestand, behandeling of spreekuurbezoek. Als u toch zo’n medische verklaring nodig heeft, dient u zich te wenden tot een onafhankelijke andere arts. In principe dient dit door de aanvragende instantie geregeld te worden. Ook voor medische keuringen (rijbewijs, verzekering) moet u naar een onafhankelijke arts.
Wij geven uitsluitend na uw schriftelijke toestemming eventueel de benodigde gegevens door aan de keurende arts.
Waarom is dit? De huisarts heeft een bijzondere behandelrelatie met de patiënt. Daarnaast is de huisarts vaak niet op de hoogte van de criteria op grond waarvan een voorziening wel of niet wordt toegekend.
Daarom kan van hem of haar nooit een oordeel gevraagd worden over het recht op een voorziening. De huisarts mag wel objectieve medische gegevens overdragen voor een dergelijke beoordeling.
Dit mag echter alleen met schriftelijke toestemming van de patiënt waarbij duidelijk is aangegeven welke informatie, aan wie en voor welk doel mag worden verstrekt. Deze procedure is wettelijk vastgelegd.
Keuringen
U kunt niet bij Huisartsenpraktijk Dalen terecht voor een (medische) keuring. De huisartsen van huisartsenpraktijk Dalen zijn niet geschoold en verzekerd voor het uitvoeren van keuringen (o.a. rijbewijskeuring, sportkeuring, overige medische keuringen).
Waar kunt u terecht?
Rijbewijskeuring:
- Diverse huisartsen in de Veltstromen in Coevorden
Burgemeester Feithsingel 2, Coevorden
www.develtstroom.nl/praktijken
Alle keuringen:
- Werkfijn, vestiging Coevorden: de Veltstroom. https://www.werkfijn.nl/keuringen/
- Regelzorg, vestiging Coevorden: Spoorhavenstraat 28. https://www.regelzorg.nl/
Reizigersvaccinatie
Het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering geeft de landelijke richtlijnen uit voor vaccinaties en preventie van malaria bij reizigers. Op www.lcr.nl vindt u algemene informatie die bedoeld is voor reizigers. Mocht u op vakantie gaan en weet u niet zeker of u vaccinatie nodig heeft, dan kunt u contact opnemen een reizigersadviseur.
Onderstaande zorgverleners geven advies, vaccineren en verzorgen recepten aangepast op uw reis:
Huisartsenpraktijk Meander
Burgemeester Feithsingel 2, Coevorden
Telefoon: 0524 – 51 50 22
https://huisartsenpraktijkmeander.praktijkinfo.nl/reizigersadvisering/
GGD Drenthe
Telefoon: 0523 – 20 81 75
Telefoon: 0529 – 30 62 44
https://www.ggdreisvaccinaties.nl/
Meer informatie en locaties
Andere zorgverleners houden spreekuur in onze praktijk
In huisartsenpraktijk is een spreekkamer beschikbaar voor andere disciplines uit de zorg.
Bij de volgende zorgverleners kunt u terecht op het spreekuur. U kunt via onderstaande contactgegevens een afspraak maken.
Diëtist van Asselt
Heeft elke 2 weken op dinsdagochtend spreekuur.
Voor een afspraak dient u contact op te nemen met Diëtistpraktijk van Asselt. Tel: 06 – 22 10 46 19. www.dietistvanasselt.nl
Bekkenfysiotherapeute Karin Timmerman-De Vries
Wekelijks op donderdag en vrijdag.
Voor een afspraak dient u contact op te nemen met FYSIO BALANS. Tel: 06-2687 7353. Mail: info@fysiobalansdrenthe.nl Website: fysiobalansdrenthe.nl
Maatschappelijk Werk
Woensdagmiddag.
Voor een afspraak dient u contact op te nemen met Maatschappelijk Werk Coevorden (MWC). Tel: 085 – 27 35 256. www.mwcoevorden.nl
Icare (zit niet bij ons in het gebouw)
Voor een afspraak dient u contact op te nemen met Icare wijkteam Dalen.
Tel: 06 – 22 10 46 19. www.icare.nl